З 01.01.2015 року Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування загальнообов’язкового державного соціального страхування та легалізації фонду оплати праці» виключено з Кодексу законів про працю України статтю 241, якою передбачалася реєстрація трудового договору, укладеного між підприємцем і найманим працівником у службі зайнятості.
Отже, сьогодні, підприємці під час оформлення трудових відносин із працівником продовжують укладати трудові договори. Під кожен трудовий договір слід складати розпорядження про прийняття на роботу й повідомляти податкову перед допуском працівника до роботи.
У разі звільнення працівників, оформлених на роботу після 01.01.2015 року, підприємці не звертаються до служби зайнятості і оформляють таке звільнення розпорядженням. Порядок ведення трудових книжок регулюється Інструкцією «Про порядок ведення трудових книжок працівників» затвердженої наказом Мін’юсту, Мінпраці, Мінсоцзахисту від 29.07.1993 № 58 (далі - Інструкція № 58). Запис у трудовій книжці про прийняття й звільнення працівника робить лише підприємець. Загальний порядок заповнення трудової книжки не змінився. У графі 4, у якій зазначається підстава для внесення запису, слід вказати номер та дату розпорядження про прийняття на роботу. Раніше, до 01.01.2015 року, у цій графі робився запис про номер і дату реєстрації трудового договору в центрі зайнятості. У разі звільнення працівника в 4 – й графі зазначається номер і дата розпорядження про звільнення. Записи про звільнення найманих працівників мають здійснюватися у точній відповідності з формулюванням зазначеним у Кодексі законів про працю, відповідно і з посиланням на статтю та пункт Закону.
Для оформлення припинення трудових відносин з підприємцем які були укладені до 01.01.2015 року, потрібно звертатися до Державної служби зайнятості для зняття з реєстрації договору, зареєстрованого до 01.01.2015 року у службі зайнятості.
Сьогодні трапляються і такі випадки, коли ФОП-роботодавець помирає і працівникам потрібно оформити припинення трудових відносин. Що ж робити в цій ситуації?
У законодавстві чітко не прописана процедура звільнення працівників, які оформлені у такого роботодавця за трудовими договорами.
У відповідності до ст. 49 Цивільного кодексу України, після смерті особи згідно відомостей внесених до Державного реєстру актів цивільного стану громадян, родичам видають свідоцтво про смерть .
Якщо працівник ФОП взявся за питання припинення трудових відносин, йому потрібно звернутися за копією свідоцтва про смерть роботодавця до його родичів.
Державна реєстрація ФОП припиняється у зв'язку з його смертю на підставі подання державному реєстратору свідоцтва про смерть або нотаріально засвідченої копії. Подати документи може родич померлого або орган виконавчої влади особисто чи поштою.
Що стосується податкової, то у відповідності до ч.4 ст. 13 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань», відомості в Державному реєстрі про припинення діяльності померлого ФОП — підстава для зняття його з обліку.
Як уже вище зазначалося, до 2015 року оформленням і внесенням запису в трудову книжку займалися центри зайнятості за місцем реєстрації ФОП, відповідно вони й повинні займатися розірванням трудового договору.
Є давній лист Міністерства праці від 05.03.2003 р. № 06/2-2/51 «Щодо зняття з реєстрації трудового договору у разі смерті роботодавця - фізичної особи», де прописаний саме такий порядок припинення трудових відносин після смерті ФОП, і на сайті Верховної Ради він розміщений зі статусом «поточна редакція», тому сміливо можна керуватися ним.
У відповідності до цього листа, в разі смерті працівника або роботодавця трудові відносини достроково припиняються. А зняття з реєстрації в службі зайнятості трудового договору «у зв'язку зі смертю роботодавця» відбувається на підставі документів, що підтверджують його смерть.
Тобто, в разі звернення до центру зайнятості з таким запитом родичам ФОП або працівникам знадобиться копія свідоцтва про смерть підприємця.
З 01.01. 2015 року реєстрація трудових договорів у центрах зайнятості скасована. Родичі померлого ФОП не можуть розірвати трудові договори із ФОП від його імені. Так, вони і не можуть вносити записи до трудової книжки про припинення трудової діяльності.
В цьому випадку працівник може звернутися до суду, щоб його визнали звільненим у судовому порядку. Вже існує судова практика. Рішенням Франківського районного суду Львова від 12.07.2018 р. у справі № 465/3731/17, винесено Ухвалу де сказано, що трудовий договір вважається розірваним після смерті ФОП-роботодавця.
Нагадуємо, що карантин — це не перешкода для отримання безоплатної правової допомоги від держави!
У цей період Ви можете отримати правові послуги дистанційно:
Звертайтеся до Полтавського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги:
зателефонувавши на номери: (0532) 56-02-88; (050)561-77-46;
(068) 502-26-54
В Гадяцькому районі звертайтеся до відділу «Гадяцьке бюро правової допомоги» Полтавського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги:
Небхідні документи також можна залишити в скриньці для кореспонденції, що знаходиться за адресою: м. Гадяч, вул. Шевченка, 5
Правову консультацію можна також отримати: