ВИКОНАВЧИЙ КОМІТЕТ
СЕРГІЇВСЬКОЇ СІЛЬСЬКОЇ РАДИ
РІШЕННЯ
20.12.2021 №135
Про затвердження Порядку виявлення сімей (осіб), які перебувають у складних життєвих обставинах, надання їм соціальних послуг та здійснення соціального супроводу таких сімей (осіб) на території Сергіївської сільської ради
Керуючись Законом України «Про соціальні послуги», Закон України «Про охорону дитинства», Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Наказом Міністерства соціальної політики України від 09 липня 2014 року №450 «Про затвердження форм обліку соціальних послуг сім’ям (особам), які перебувають у складних життєвих обставинах» виконавчий комітет Сергіївської сільської ради ВИРІШИВ:
Сільський голова Ігор ЛІДОВИЙ
Додаток
ПОРЯДОК
виявлення сімей (осіб), які перебувають у складних життєвих обставинах, надання
їм соціальних послуг та здійснення соціального супроводу таких сімей (осіб)
на території Сергіївської сільської ради
1) жорстоке поводження з дитиною в сім’ї;
2) відсутність постійного місця роботи у працездатних членів сім’ї (особи);
3) відсутність житла, призначеного та придатного для проживання;
4) відбування покарання у виді обмеження волі або позбавлення волі на певний строк, взяття під варту одного з членів сім’ї (особи), насильство в сім’ї (у тому числі щодо дитини);
5) тривала хвороба, встановлена інвалідність (у тому числі дітей), вроджені вади фізичного та психічного розвитку, малозабезпеченість, безробіття одного з членів сім’ї (особи), що негативно впливає на виконання батьківських обов’язків, призводить до неналежного утримання дитини та догляду за нею;
6) спосіб життя, внаслідок якого один із членів сім’ї (особа) частково або повністю не має здатності чи можливості самостійно піклуватися про особисте життя та брати участь у суспільному житті;
7) ухиляння батьків від виконання обов’язків з виховання дитини;
8) відібрання у батьків дитини без позбавлення батьківських прав;
9) дискримінація осіб та/або груп осіб.
1) членами яких є:
-одинока матір (батько);
-діти, розлучені із сім’єю, які не є громадянами України і заявили про намір звернутися до компетентних органів із заявою про визнання біженцем;
-особи з інвалідністю та діти з інвалідністю;
-люди похилого віку;
-особи, у тому числі діти, які постраждали від насильства, жорстокого поводження та торгівлі людьми;
-батьки, у яких діти відібрані без позбавлення батьківських прав;
-батьки, які подали заяву про розлучення або перебувають у процесі розлучення;
-батьки - трудові мігранти;
-засуджені до покарання у виді обмеження волі або позбавлення волі на певний строк, або особи, що повернулися з місць позбавлення волі або перебувають у місцях попереднього ув’язнення;
2) опікунів (піклувальників) дітей, розлучених із сім’єю;
3) у яких діти перебувають в інтернатних закладах або оформляються до них;
4) що виявили намір відмовитися від новонародженої дитини.
За наявності загрози життю чи здоров’ю дитини фахівець із соціальної роботи негайно в телефонному режимі повідомляє службу у справах дітей та дільничного офіцера громади.
Після здійснення екстреного втручання фахівець аналізує обставини, що призвели до виникнення такої ситуації, для планування та проведення подальшої роботи із сім’єю (особою).
Під час відвідування сім’ї (особи) фахівці проводять оцінку її потреб у наданні соціальних послуг, визначають методи соціальної роботи.
Форми актів оцінки потреб у наданні соціальних послуг сім’ї (особи), яка перебуває у складних життєвих обставинах, затверджуються Міністерством соціальної політики України 13.07.2018 року №1005.(Додається)
Центр залучає до проведення оцінки потреб сім’ї (особи) у наданні соціальних послуг представників інших відділів та організацій за необхідністю.
Якщо згідно з повідомленням суб’єкта існує загроза життю чи здоров’ю члена сім’ї (особи), фахівець здійснює протягом одного робочого дня екстрене втручання відповідно до пункту 5 цього Порядку.
У разі виявлення загрози життю чи здоров’ю дитини в сім’ї фахівець разом з представниками підрозділу Національної поліції ( дільничного громади) та службою у справах дітей Сергіївської сільської ради відвідує сім’ю без її звернення з метою з’ясування обставин та прийняття рішення центром щодо надання соціальних послуг або здійснення соціального супроводу сім’ї.
оцінює її потреби у наданні соціальних послуг;
готує пропозиції щодо надання соціальних послуг, здійснення соціального супроводу;
надає соціальні послуги.
Якщо звернення містить інформацію про наявність загрози життю чи здоров’ю членів сім’ї (особи), фахівець здійснює протягом одного робочого дня екстрене втручання відповідно до пункту 5 цього Порядку.
Виявлену суб’єктом сім’ю (особу), яка перебуває у складних життєвих обставинах, або сім’ю (особу), яка самостійно звернулася до центру, фахівець відвідує протягом семи робочих днів за місцем проживання чи перебування з метою з’ясування обставин. При цьому фахівець проводить оцінку її потреб у наданні соціальних послуг.
У разі коли питання, з яким сім’я (особа) звертається до центру, не належить до його компетенції, центр надає інформацію про суб’єктів, до повноважень яких належить вирішення відповідного питання, зокрема їх місцезнаходження та номери контактних телефонів, або повідомляє за погодженням із заявником про направлення сім’ї (особи) до іншого суб’єкта.
У такому разі суб’єкт інформує центр, який повідомив про направлення до іншого суб’єкта, про результати розгляду відповідного звернення.
1) обсяг і зміст соціальних послуг, які надаватимуться дитині, сім’ї (особі) на безоплатній основі;
2) права та обов’язки членів сім’ї (особи), які потребують надання соціальних послуг, фіксується згода і обов’язкова участь кожного з членів сім’ї (особи) у здійсненні заходів, передбачених планом соціального супроводу сім’ї (особи), яка перебуває у складних життєвих обставинах (далі - план супроводу);
3) відповідальність сторін у разі порушення умов договору;
4) умови припинення надання соціальних послуг;
5) строк дії договору.
Перед підписанням договору фахівець повинен переконатися, що члени сім’ї (особа) усвідомлюють результат співпраці, призначення договору, права та обов’язки сторін, розуміють значення термінів, і у разі потреби роз’яснити їм положення договору.
У такому випадку соціальний супровід здійснюється без укладення договору.
До складання плану супроводу залучаються сім’я (особа) та у разі потреби інші суб’єкти.
У плані супроводу зазначається перелік соціальних послуг, що надаються суб’єктами відповідно до їх компетенції.
Один примірник плану супроводу залишається в центрі, інший - передається сім’ї (особі).
Суб’єкти забезпечують виконання плану супроводу, в тому числі із залученням підприємств, установ та організацій, що належать до сфери їх управління.
У разі необхідності зазначений строк може бути продовжено до одного року.
1) досягнення позитивного результату соціального супроводу;
2) письмової відмови отримувача соціальних послуг від їх надання;
3) систематичного нездійснення отримувачем соціальних послуг без поважних причин заходів, передбачених планом.
завершує супровід.
Перелік документів, що використовуються в процесі організації та здійснення соціального супроводу сім’ї (особи), яка перебуває у складних життєвих обставинах, затверджений Міністерством соціальної політики.
акти оцінки потреб у наданні соціальних послуг сім’ї (особи), яка перебуває у складних життєвих обставинах;
договір;
план супроводу;
картка обліку роботи із сім’єю (особою) під час здійснення соціального супроводу проведення відповідної роботи установами, організаціями, закладами;
звіт за результатами соціального супроводу, що складається фахівцем, який здійснював соціальний супровід.
Строк зберігання особової справи сім’ї (особи), щодо якої здійснювався соціальний супровід, становить один рік з дня його завершення.
Інформація, що міститься в особовій справі, є конфіденційною.
Строк надання такої підтримки визначається окремо для кожної сім’ї (особи) і не може становити менше двох місяців.
Сім’я (особа) обов’язково інформується про її подальшу підтримку.
У разі коли відмова від здійснення соціального супроводу може призвести до погіршення становища дитини, фахівець повідомляє про це службу у справах дітей щодо питання про подальшу роботу із сім’єю.
1) результативність:
подолання або мінімізація наслідків складних життєвих обставин (оцінюється за індикаторами, зазначеними у звіті за результатами соціального супроводу);
створення умов для самостійного подолання складних життєвих обставин, повернення сім’ї (особи) до повноцінної життєдіяльності, збереження і підвищення соціального статусу та потенціалу сім’ї (особи);
2) адресність та індивідуальний підхід:
якість проведення оцінки потреб сім’ї (особи) у наданні соціальних послуг, правильність визначення індивідуальних потреб;
відповідність комплексу наданих соціальних послуг індивідуальним потребам сім’ї (особи);
3) своєчасність:
екстрене втручання у разі загрози життю чи здоров’ю дитини, членів сім’ї (особи);
оперативність у прийнятті рішення про здійснення соціального супроводу сім’ї (особи);
виконання плану супроводу сім’ї (особи) у визначені строки;
4) доступність та відкритість:
надання інформації про центр і соціальні послуги, умови та порядок їх отримання;
можливість отримання компетентної консультації, в тому числі у телефонному режимі;
облаштування робочого місця для фахівця;
доступність отримання бланків заяв та інших документів;
залучення сімей (осіб) до оцінювання якості наданих соціальних послуг;
вибір способу звернення до центру (особисто, поштою, в телефонному режимі, за попереднім записом тощо);
5) повага до отримувача соціальних послуг:
пріоритетність інтересів членів сім’ї (особи);
відсутність проявів зневаги до членів сім’ї (особи);
відсутність прямого чи опосередкованого примусу отримувача соціальних послуг до виконання певних дій;
толерантність у спілкуванні з отримувачем соціальних послуг;
недопущення дискримінації;
конфіденційність;
6) професійність:
наявність у фахівців відповідного освітньо-кваліфікаційного рівня;
організація підвищення кваліфікації та атестації фахівців;
рівень організації виявлення потенційних отримувачів соціальних послуг та здійснення соціального супроводу сімей (осіб);
володіння фахівцями практичними навичками роботи з різними категоріями отримувачів соціальних послуг.
Соціальні послуги надаються:
індивідуально кожному члену сім’ї (особі);
у групах взаємопідтримки та взаємодопомоги;
разом усім членам сім’ї або одночасно з особами, що становлять близьке соціальне оточення сім’ї (особи).
Соціальні послуги сім’ям , які перебувають в складних життєвих обставинах під час здійснення соціального супроводу надаються суб’єктами на безоплатній основі.
1) інвалідністю:
інформування сімей (осіб) про види виплат та надання допомоги в оформленні документів для їх отримання;
здійснення разом із соціальним педагогом соціально-побутового патронажу сімей (осіб);
забезпечення соціальної підтримки батьків, у яких народилися діти з вродженими вадами фізичного та психічного розвитку або померли новонароджені діти, консультування, залучення у разі потреби психолога;
залучення волонтерів до роботи із сім’єю (особою);
направлення сім’ї (особи) до суб’єктів, які надають послуги з формування у батьків навичок догляду за дітьми з інвалідністю та спілкування з ними з урахуванням фізичних і розумових можливостей, оволодіння особами з інвалідністю (дітьми з інвалідністю) професійними навичками, забезпечення технічними та іншими засобами реабілітації та виробами медичного призначення, освітні послуги, зокрема щодо отримання дітьми з інвалідністю інклюзивної освіти;
сприяння разом із закладами охорони здоров’я в організації обстеження, лікування, реабілітації, оздоровлення дітей та санаторно-курортного лікування осіб;
сприяння працевлаштуванню працездатних батьків дитини з інвалідністю з метою створення умов для виконання сімейних і професійних обов’язків;
сприяння наданню сім’ї (особі) послуг з догляду вдома;
2) насильством у сім’ї:
інформування сім’ї (особи) про суб’єкти, що надають соціальні послуги дитині, сім’ї (особі), яка зазнала насильства або стосовно якої існує реальна загроза його вчинення, номери їх контактних телефонів та телефонних “гарячих” ліній;
здійснення у разі існування загрози безпеці, життю чи здоров’ю дитини, членів сім’ї (особи) екстреного втручання;
сприяння участі у корекційних програмах осіб, які вчиняють насильство у сім’ї;
забезпечення влаштування дитини, членів сім’ї (особи) до закладів соціального обслуговування, закладів соціального захисту дітей, установ та організацій, діяльність яких спрямована на запобігання насильству в сім’ї;
3) вживанням психоактивних речовин:
інформування сім’ї (особи) про негативний вплив алкоголю, наркотичних засобів на здоров’я людини та про суб’єкти, що надають соціальні послуги;
формування у членів сім’ї (особи), які вживають психоактивні речовини, мотивації до зміни поведінки;
сприяння залученню членів сім’ї (особи) до роботи у групах самодопомоги, участі у програмах медико-соціальної реабілітації;
направлення до суб’єктів, що надають послуги з лікування, ресоціалізації та соціально-психологічної реабілітації членів сім’ї (особи), які вживають психоактивні речовини, формують у них навички спілкування, ставлення до проблеми залежності, проводять роботу в групах взаємодопомоги тощо;
сприяння у працевлаштуванні та зайнятості членів сім’ї (особи), які подолали проблему вживання психоактивних речовин, та їх соціальній адаптації;
4) бездоглядністю:
подання до органу опіки/піклування інформації про дитину, батьки якої ухиляються від виконання батьківських обов’язків або виконують їх неналежним чином;
сприяння участі батьків в індивідуальних корекційних програмах (в разі наявності), які неналежно виконують батьківські обов’язки, з урахуванням необхідності розв’язання проблем, що спричиняють складні життєві обставини дитини;
сприяння працевлаштуванню батьків та їх професійній орієнтації;
сприяння в організації та направленні на медичне обстеження і лікування батьків або осіб, які їх замінюють, якщо хвороба перешкоджає виконанню ними батьківських обов’язків;
5) відбуванням покарання у виді обмеження волі або позбавлення волі на певний строк, взяттям під варту одного з членів сім’ї (особи) та схильністю до правопорушень:
надання психолого-педагогічної допомоги та юридичних консультацій;
надання допомоги у відновленні документів, зокрема тих, що підтверджують громадянство, посвідчують особу, її спеціальний статус, свідоцтва про державну реєстрацію актів цивільного стану;
направлення до інших суб’єктів;
влаштування у разі потреби до закладів соціального обслуговування, центрів соціальної адаптації звільнених осіб, закладів соціального захисту для бездомних та звільнених осіб;
консультування сім’ї (особи) з метою підготовки до повернення з місць позбавлення волі члена сім’ї;
інформування сім’ї (особи) про навчальні заклади, гуртки, спортивні школи, діяльність дитячих, молодіжних громадських об’єднань;
сприяння у налагодженні стосунків осіб, звільнених з місць позбавлення волі, з членами сім’ї (дитиною), найближчим оточенням, у поновленні та зміцненні їх соціально корисних зв’язків;
сприяння у працевлаштуванні;
сприяння у разі потреби в установленні інвалідності особам, звільненим з місць позбавлення волі.
Директор Олександра МОСКАЛЕНКО